Porady Świąteczne - 10 Wskazówek Żywieniowych na Zachowanie Diety

Wielkanoc kojarzy nam się z pisankami, palmami, wielkanocnymi zajączkami oraz kurczaczkami. To także czas rodzinnych wizyt i smakołyków. Stół jest pełen różnorodności – sałatek, wędlin, pasztetów, ale także świątecznych bab, kolorowych mazurków oraz oczywiście serników. Co zrobić, żeby w pełni cieszyć się świętami i nie mieć wyrzutów sumienia? Czy jest sposób, aby nie przerywać rozpoczętej już diety odchudzającej? Oto kilka porad, które można stosować nie tylko podczas zbliżających się świąt.

wielkanoc

1. Jedz z umiarem

Wiele osób pomyśli: "łatwo powiedzieć", jednak jest to kluczem do sukcesu. Spróbuj świątecznych specjałów - w końcu po to je przyrządziłeś, aby delektować się ich smakiem, ale rób to z głową. Unikniesz m. in. wzdęć, gazów, zgagi i bólu żołądka.

2. Spożywaj mniejsze porcje

Nałóż sobie na mały talerz wszystko, co planujesz zjeść - będziesz łatwiej kontrolować ilość spożywanego jedzenia. Wybieraj posiłki mniej kaloryczne. Nie tylko o wartości odżywczej, ale i kaloryczności potraw, warto pomyśleć przed ich przyrządzeniem - ogranicz zawartość tłuszczu i cukru.

3. Nie podjadaj

Zachowaj zasadę spożywania 5 posiłków w ciągu dnia, a przede wszystkim nie podjadaj między posiłkami. W trakcie świąt często mamy mniej zajęć i plan dnia ulega całkowitej destrukcji. Aby tego uniknąć można z góry umówić się z domownikami na planowaną kawę - zawsze w pewnym stopniu zminimalizuje to nieplanowane zachcianki i pokusy.

4. Przygotuj odpowiednio żołądek przed posiłkiem

Każdy posiłek zaczynaj od szklanki wody i porcji surowych warzyw, które zmniejszają apetyt na serwowane potrawy. Woda dodatkowo wypełnia żołądek dzięki czemu nie będziesz mieć miejsca, aby nadmiernie upychać "ten ostatni kęs".

5. Jedz regularnie

Posiłki jedz regularnie – mniej a częściej. Regularne jedzenie sprawia, że żołądek nie jest tak obciążony i nie czujemy wilczego apetytu. Ponadto dostarczając systematycznie mniejsze dawki energii minimalizujemy ryzyko gromadzenia się zbędnych kilogramów.

6. Spokojnie i dokładnie

Święta z założenia są czasem wolnym od pracy. Nie oznacza to jednak, że nie dopada nas presja czasu - warto jednak zwolnić tempo - posiłki spożywać powoli, dokładnie gryząc i przeżuwając, co zapewni lepszą kontrolę nad uczuciem głodu i sytości, ułatwi trawienie. Czasem lepiej odłożyć apetyczną potrawę niż zjeść w pędzie i później źle się czuć przez resztę dnia.

7. Deser jako posiłek, nie przekąska!

Serniki, babki, mazurki - mamy głównych winowajców świątecznej nadwagi. Podjadanie słodkich wypieków to aż 300-450kcal na 100g w zależności od rodzaju ciasta! Z deseru uczyń osobny posiłek, nie jedz go bezpośrednio po obiedzie.

8. Jaja jedz ze smakiem, ale nie przesadzaj

Jajka są cennym źródłem witamin (m. in. A, D, E, K i z grupy B) oraz substancji mineralnych - zawierają znaczne ilości fosforu, siarki, żelaza. Posiadają także bardzo dużo pełnowartościowego białka. Należy pamiętać jednak, że zawierają spore ilości cholesterolu i są dość kaloryczne (głównie żółtko), dlatego lepiej ograniczyć ich spożycie do 2-3 sztuk.

9. Zastanów się co jesz i pijesz

Ogranicz zbędne kalorie – zamiast soków, słodzonych kompotów i napojów gazowanych warto sięgać po wodę mineralną lub herbatę zieloną, czerwoną. Przyprawy takie jak ćwikła czy chrzan, podobnie jak wyżej wymienione herbaty, ułatwiają trawienie. Ogranicz także spożycie alkoholu - ogromna ilość kalorii w nim zawartych skutecznie zniweczy każdą dietę! Przemyśl jakie potrawy przygotujesz – ogranicz podaż tłuszczów – do sałatek nie dodawaj majonezu i śmietany, a jogurt naturalny, mięso upiecz zamiast smażyć. Jeżeli nie możesz do końca zrezygnować z majonezu odchudź go – zmieszaj pół na pół z jogurtem naturalnym.

10. Nie zapominaj o ruchu

Weź bliskich na spacer PO posiłku! W Święta miewamy często kapryśną pogodę, a po obfitym jedzeniu jesteśmy ociężali i łatwo nam znaleźć wymówkę, aby pozostać w domu. Mimo wszystko zmobilizuj się do odrobiny wysiłku. Przyspieszy on proces trawienia i pomoże uniknąć dolegliwości żołądkowych. Ponadto spacerując spalamy około 150kcal na godzinę. Warto? Myślę, że tak.

Święta są okresem, na który zawsze wyczekujemy z utęsknieniem. Spędźmy ten czas z rodziną i przyjaciółmi w miłej atmoserze, niech smaczne jedzenie bedzie tylko ich miłym dopełnieniem. Smacznego.