Tylko szczypta? ...Kilka Słów o Diecie, Soli i Nadciśnieniu.

Nadciśnienie tętnicze to jedna z najczęściej występujących chorób układu krążenia. Często wykrywane przypadkowo i bagatelizowane, może być przyczyną powikłań ze strony układu sercowo-naczyniowego np. udaru mózgu czy choroby niedokrwiennej serca oraz nerek. O tym, jak poważnym jest problemem świadczą statystyki - w Polsce na nadciśnienie tętnicze choruje, co 3 dorosły obywatel. Jest to schorzenie, którego prawdopodobieństwo występowania wzrasta wraz z wiekiem.

sól w diecie, a nadciśnienie?

Dieta a nadciśnienie.

Jako główne czynniki ryzyka rozwoju choroby należy bez wątpienia wymienić złe nawyki żywieniowe, nadwagę, otyłość oraz niską aktywność fizyczną. Jednym z częściej spotykanych błędów żywieniowych jest zbyt wysokie spożycie soli w codziennej diecie, dlatego jako dietetyk kliniczny staram się szczególnie zwracać uwagę, aby moi pacjenci byli świadomi korzyści wynikających z ograniczenia soli w naszym codziennym menu.

Czym właściwie jest sól?

Biały proszek w naszych solniczkach, który na co dzień nazywamy solą to nic innego jak chlorek sodu. W rzeczywistości nasz organizm bez soli, a właściwie chlorku sodu nie może funkcjonować. Sód jest potrzeby przede wszystkim do prawidłowego przenoszenia impulsów nerwowych, zachowania równowagi elektrolitowej oraz pracy mięśni. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, aby spełnić dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek wystarczy spożyć około 5g soli, czyli około 1 łyżeczki dziennie. Warto zauważyć, że niekiedy jej szacowane dzienne spożycie wraz z dietą sięga powyżej 15 g, czyli zjadamy ponad 3 razy więcej soli niż w rzeczywistości nasz organizm potrzebuje.

Gdzie ją znaleźć, czyli ukryte źródła soli.

Pozornie wydaje się nam, że wcale jej tak dużo nie stosujemy. Głównym źródłem w codziennej diecie jest dodatek czystej soli kuchennej, ale bez trudu można ją znaleźć również we wędlinach, mięsie oraz pieczywie, nawet tym pełnoziarnistym. Zgubne są również słone przekąski, gotowe zupy, konserwy, sery topione, kostki rosołowe, jogurty, sery żółte czy pleśniowe. Dlatego powinno unikać się dosalania potraw - robimy to głównie z przyzwyczajenia.

Jak smacznie zastąpić sól?

Jako doskonały zamiennik soli mogą służyć zioła, które dodatkowo podwyższają wartość odżywczą posiłków oraz wpływają pozytywnie na działanie pracy przewodu pokarmowego. Jako naturalne zioła do marynowania czy przygotowywania sałatek poleca się koper i pietruszkę. Pieprzu, można używać do wszystkiego. Dobrze wszystkim znany liść laurowy, ziele angielskie, kminek, kolendra to kolejne przykłady smacznych ziół mogących zastąpić sól. Dla wielbicieli aromatycznych potraw doskonałe będą również goździki, gałka muszkatołowa, majeranek, szałwia, tymianek czy bazylia.

Powstrzymaj się od dosalania potraw przez kilka tygodni, aby wyeliminować ten zły nawyk. Choć sól towarzyszy człowiekowi od najdawniejszych czasów, nie tylko jako przyprawa czy środek konserwujący, ale nawet jako środek płatniczy - spożywana w nadmiarze może być przyczyną wystąpienia udaru mózgu , niedoborów magnezu i potasu oraz spowalnia tempa metabolizmu.

Zbliża się maj, a wraz z nim Światowy Dzień Nadciśnienia Tętniczego, dlatego z tej okazji warto , aby każdy z nas przyjrzał się swojemu menu i zadał sobie pytanie: ile soli gości w Twojej diecie?

Zapobiegajmy zamiast leczyć!