Dieta na Jesień - Skarby jesieni

Jesień w pełni. Choć bywa kolorowa i ciepła, kojarzy się przede wszystkim z coraz krótszymi dniami, szarością i deszczem. Również nasze talerze wraz z końcem lata stają się coraz bardziej smutne, wkrada się monotonia. Jednak nic bardziej mylnego. Jesień wita nas nie tylko różnorodnością kolorów za oknem – to także bogactwo barw, smaków i aromatu na talerzu.

Skarby jesieni posiadają niezwykłe właściwości lecznicze i odżywcze - to także niezwykle cenne źródła składników odżywczych i witamin dla naszego organizmu.

dynia

Dynia

Mimo że jej historia sięga starożytności, dziś odkrywana na nowo. Jest źródłem minerałów takich jak wapń, magnez, żelazo, fosfor, cynk oraz witamin z grupy B, witaminy A, E i C. To bardzo dobre źródło beta-karotenu, czyli przeciwutleniacza. Zapobiega on nowotworom i pogarszaniu się wzroku. Dynia to bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego dzięki czemu wpływa korzystnie na gospodarkę lipidową organizmu, zapobiega chorobom serca, miażdżycy i reguluje poziom ciśnienia tętniczego. Jest lekkostrawna i niskokaloryczna, nawilża, odkwasza organizm przez co wpływa na podwyższenie odporności organizmu. Dodatkowo jej pestki mają działanie przeciwpasożytnicze. W kuchni można wykorzystać ją na wiele sposobów – miąższ na zupę, placki, kotlety, sok, koktajle, wypiek ciast, pestki jako przekąskę, dodatek do sałatek, a olej jako składnik dressingu.

Gruszka

ciesząca się złą sławą ciężkostrawnej - nie dość, że słodka i pyszna, to jeszcze bardzo zdrowa. Najwięcej cennych składników znajduje się z jej skórce – to źródło przeciwutleniaczy, substancji przeciwzapalnych i flawonoidów. Błonnik z gruszek ogranicza ryzyko występowania raka przełyku, jelita grubego, guzów płuc i żołądka, ułatwia przyswajanie witamin i minerałów oraz obniża poziom cholesterolu. Pektyny zapobiegają wzdęciom i zaparciom, chronią przed hemoroidami. Ze względu na obecność w gruszkach miedzi wpływają na zapewnienie równowagi układu nerwowego. Gruszki jako jedne z nielicznych owoców zawierają jod konieczny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Owoce te powinny być spożywane w ramach profilaktyki osteoporozy ze względu na obecność boru – pierwiastka zatrzymującego wapń i wpływającego korzystnie na pracę mózgu. Ponadto obecność niektórych flawonoidów w gruszce obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

Jabłko

Jabłko – najchętniej spożywany przez Polaków owoc. Choć dostępny jest przez cały rok, jesień to jego czas. W jabłkach można znaleźć wapń, magnez, potas, fosfor, cynk. To także doskonałe źródło witaminy C. Warto dodać, że to pod skórką znajduje się jej największa ilość. Zamiast suplementować witaminę C wato spożyć ją w produktach naturalnych, dodatkowo dostarczając błonnik, który pęczniejąc poprawia pracę przewodu pokarmowego. Jelita zawdzięczają jabłkom również wykształcenie właściwej flory jelitowej – jest to szczególnie ważne bowiem to właśnie w jelitach zaczyna się odporność organizmu. Spożycie 1-2 jabłek dziennie obniża ryzyko wystąpienia zawału – wszystko dzięki pektynom, które obniżają poziom cholesterolu LDL. Z kolei kwercetyna, czyli flawonoid jabłka uszczelnia żyły i tętnice oraz utrudnia osadzanie się w nich cholesterolu. Flawonoidy wpływają również na obniżenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego. Ponadto witaminy i składniki mineralne zwarte w jabłkach poprawiają wygląd skóry i paznokci, a przeciwutleniacze zapobiegają starzeniu się skóry. Jabłko to owoc dla cukrzyków - ma niski indeks glikemiczny (dotyczy to jabłek surowych). Różnorodność gatunków jabłek sprawia, ze można je wykorzystać w kuchni na rozmaite sposoby – zarówno w formie przekąsek, deserów jak i daniach wytrawnych.

Jesienne bogactwo warzyw i owoców

Orzechy włoskie i winogrona jako bogactwo antyoksydantów, aronia o właściwościach obniżających ciśnienie krwi, niskokaloryczne grzyby, pigwa i żurawina jako dobre źródła witaminy C, czarna rzepa o właściwościowych bakteriobójczych czy topinambur dla chorych na cukrzycę typu 2 to także skarby jesieni, które powinny znaleźć się na naszych talerzach. Nie zapominajmy również o kalafiorze, brukselce, marchwi czy pietruszce i wielu innych dobrze nam znanych. Bogactwo warzyw i owoców na straganach przenieśmy na talerze do naszych domów – niech będą kolorowe, pełne witamin i minerałów, dary jesieni bowiem w pełni pozwolą przygotować nam się na nadchodzący okres zimowy.

Jesień na talerzu wcale nie musi być nudna!